pátek 13. prosince 2013

Nepříjemní lidé ve službách? Kde?

Člověk věčně čte a slýchá, jak u nás je špatné to a ono, ale za to v zahraničí... jó, to je jiná písnička. Za hranicemi směrem za západ (jihozápad a severozápad samozřejmě také) se všichni lidé budí i usínají s písní na rtech, celý den nedělají nic jiného, než že bláznivě cení v úsměvu zuby na všechno a všechny okolo, pro každého by snesli i modré z nebe, ruka by jim upadla dříve, než by smítko upustili na ulici, a politici pracují výhradně pro blaho lidu, hotoví altruisti. Zatímco u nás jsou všichni za všech okolností nabručení a neochotní, sršící negativní energií na více než sto honů (pokud se samozřejmě nenacházejí poblíž jihozápadních, západních nebo severozápadních hranic, kde je jejich negativita omezena právě touto hranicí a dál už neproniká). Prostě v kategorii - za plotem je tráva vždy zelenější a nebe modřejší.

Mám toho procestováno celkem dost, takže nějaké poznatky k tématu bych měla, ale těmi se dnes zabývat nechci - jedovatou slinu hodím jindy. Dnes chci mluvit o tom, že když jsem teď byla za tím oceánem, všichni mi říkali - užívej si toho, jak se na tebe prodavači, číšníci a všichni lidi ve všehomíru usmívají, bude se ti zase těžko zvykat, až budeš zpátky. A musím říct, že opravdu, když jsme byli v září na otočku doma, byli jsme na oběd v naší oblíbené pizzerii a byli jsme trochu rozladění nepozorností, jež se nám od číšnice dostávala. A tak mi to vrtalo hlavou - co když je pravda, co všichni říkají? Že se obecně jako lidé k sobě chováme škaredě, jsme na sebe zlí a protivní a všichni na sebe vrčíme. Tak nějak se mi ale v hlavě ozýval nesmělý hlásek, který mi říkal, že co už nevypadám, že mi je třináct (což uznávám není až tak dlouho), se ke mně všichni chovají normálně - někteří se usmívají, někteří ne, ale zároveň na mě nejsou nijak protivní (pokud zrovna nejsem protivná já, ale to mi připadá protivná i rozkvetlá květina na louce zalité slunečním svitem, takže chápu, že je pak těžké být na mě milý/budit dojem, že jsem milý). Prostě obecně tak nějak žiju v přesvědčení, že to tady vůbec není špatné a že ve službách potkávám víceméně příjemné lidi. Pořád jsem se ale nemohla zbavit toho pocitu, že až se vrátím, zmlsaná americkým přístupem k zákazníkům, budu šeredně zklamaná a postavená před krutou realitu. Aspoň to je to, co jsem všude četla.

A pak došlo na lámání chleba. Včera ve středu, kdy jsem se poprvé vydala mezi lidi, jsem byla plná rozechvělého očekávání, jestli budu nebo nebudu smutnit po tom být zákazník za velkou louží. A ne. Zodpovědně musím prohlásit, že na mě byli všichni hodní a milí a usměvaví a to nakupování bylo úplná radost. Nejdřív jsem vběhla do prvního papírnictví, které jsem měla po cestě - chtěla jsem sehnat malou krabičku, protože se mi nechtělo svěřovat poště balíček jen v bublinkové obálce, když byl ten balíček současně příliš malý na to, abych kupovala poštovní krabici přímo na poště. Bez toho, abych se vůbec obtěžovala se aspoň rozhlédnout po prodejně, jsem hned oslovila paní prodavačku. Mile se na mě usmála, zamyslela se, prohlásila, že škoda, že jsem nepřišla jen o pár hodin dřív, že jim přišlo zboží a spoustu takových krabic a krabiček vyhodili. A že teď mají jen dárkové, které ale stojí xy Kč. A ukázala mi je. Už jsem skoro byla smířená s tím, že teda budu posílat dárkovou krabici (ostatně proč ne, balíčky jsou stejně od toho, aby dělaly radost), když v tom se paní prodavačka ozvala, že ať ještě chvíli počkám, že se zkusí podívat, jestli by přece jen něco nenašla. A stalo se pro mě něco neuvěřitelného - přišla, že má jen "tyto" krabičky, ale že jestli mi stačí, tak ty zvýrazňovače klidně vysype. Já hamižník nadšeně přikývla a rovnou si řekla o dvě. A dostala jsem je, aniž bych si v tom obchodě cokoliv koupila. Prostě jen tak, protože ty krabičky by se stejně vyhodily. Vyběhla jsem s krabičkami z obchodu a až po chvíli jsem usoudila, že asi bude přece jen lepší zkombinovat krabičky i bublinky. Tak jsem se vrátila a pořídila bublinkovou obálku, kterou mi paní prodavačka pomohla vybrat, aby nebyla ani malá, ani zbytečně velká, prostě tak akorát. A pak, když jsem čekala v řadě u pokladny, jsem sledovala, jak ta milá paní s úsměvem a ochotně pomáhala, ukazovala a radila všem možným lidem. Podle toho, jak se tam orientovala a jak pomáhala i druhé paní prodavačce, bych skoro řekla, že to mohla být paní majitelka. Kdo ví. Každopádně vím to, že odteď budu do papírnictví chodit tam. Mají tam totiž i celkem slušný výběr uměleckých potřeb. A paní prodavačku, která s úsměvem poradí. A to se počítá. (Takže brněnští - na Masarykově mezi Josefskou a Františkánskou napravo směrem do centra).

Pak jsem plynule pokračovala do zdravé výživy, kde jsem vlastně ani nic nechtěla, spíš se jen tak porozhlídnout. Čtu totiž v poslední době samou chválu na ayurvédské přípravky a že by se měly dát koupit krom internetu právě i ve zdravých výživách. Tak jsem prostě zvědavě nakoukla. A tak jsem koukala a koukala na všechno, co tam měli, hlavně teda ale na přírodní kosmetiku. Když jsem byla dostatečně vynadívaná, oslovila jsem paní prodavačku, která byla ke mně nejblíž. Ukázalo se, že právě svačí, ale i přes plnou pusu se na mě usmála (pro rýpaly mezi čtenáři - se zavřenou pusou) a pokynula mi, ať ji následuju. Hned po polknutí se mi omluvila a jala se vysvětlovat, co a jak a k čemu a zač. A to celé s úsměvem.

Třetí milou zkušenost jsem udělala na vánočních trzích, kde jsem chtěla pořídit mleté ořechy do cukroví. V jediném stánku s ořechy, co jsem objevila, ale prodávali ořechy jen celé. Což je bez mlínku trochu blbé. Ale nedala jsem se a odvážně se zeptala a dostalo se mi usměvavé odpovědi, že bohužel, že mleté ořechy by už byly moc drahé a nikdo by je nekupoval, navíc to rychleji žlukne, takže mi nepomůže. Na doplňkovou otázku - "a co mám já malá ubohá dělat nemajíc mlínek" se paní upřímně zamyslela a poslala mě ke konkurenci (kam jsem teda zatím nedošla, takže ořechy pořád nemám). A to celé probíhalo s úsměvem. Navíc na celých vánočních trzích byli jen usměvaví lidé, kteří spokojeně stáli ve frontách na svařák, turbomošt, klobásky, bramboráky a trdelníky - ono to jídlo asi uklidňuje.

A vydařený usměvavý podvečer jsem završila na poště, kde ač rušno a pošťáci a pošťačky se měli co otáčet, se na mě pan pošťák usmíval, ač jsem měla obálku, která neprolezla okýnkem, takže se musel zvednout a dojít přebrat balíček k balíčkovému okýnku, v hyper-super, kde se pokladní rovněž usmívala, a v tramvaji - teda šalině (to se asi nikdy nenaučím), kde jsem na jedno a to samé volné místo zamířila společně s jedním mladíkem - každý z jiných dveří, a ač by tam byl pravděpodobně dřív, tak po té, co si mě všimnul, mi místo s úsměvem přenechal.

Tak já vám nevím, neměla by mě v zemi plné zapšklých lidí poslat paní v papírnictví, ať si jdu, kam chci? A paní ve zdravé výživě se na mě zamračit, co si ji opovažuju rušit od svačiny? A paní u stánku mi odseknout, že ona má jen celé ořechy, copak to nevidím, a mleté ať si sháním, kde chci? A pošťák a pokladní vrhat na okolí vražedné pohledy už jen tak z principu? A mladík mě sejmout batůžkem, když smykem dosedal na sedadlo, kam jsem se chystala? Žiju prostě v nějaké usměvavé bublině?

Že by prostě jen někteří lidi tak strašně rádi hledali na naší zemi sebemenší negativa, aby ukázali, jak oni jsou světoví?


2 komentáře:

  1. Téda v dnešní době aby člověk takhle pozitivní článek pohledal :-) a já jsem za něj ráda. I když by to měla být samozřejmost, že jsou prodávající ve službách milý bohužel vždycky se někde najdou Ti nepříjemní, ale já raději chodím tam, kde jsou na mě hodní :-). A vůbec v naší zemi se hodně nadává a stěžuje - jak píšeš, nemyslím si, že je tráva za hranicemi zelenější, třeba švagr přijel z Ruska a byl rád že je doma :-D.....Tak ať jsou na Tebe všichni hodní, ono to bude i tím, že Ty jsi sympatická...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. eM, podle tvého blogu musí být i na tebe všichni hodní, ty určitě úsměvy taky jen hýříš ;)
      Ale s tím švagrem - vždyť přijel z Ruska, tak tam je to celé vůbec úplně nejhorší... :D Já prostě nemám ráda, když lidi nadávají na místní poměry, protože to tady zdaleka tak špatné není. A tak jsem si trochu zahrála na Saturninovu kancelář pro uvádění románových omylů na pravou míru :)

      Vymazat